Ovládnite silu farieb! Alebo, ako si vybrať farbu oblečenia

10.8. 2023, Petra Martínková & Filip Proučil
Ovládnite silu farieb! Alebo, ako si vybrať farbu oblečenia

Bielu, alebo modrú košeľu? Žlté tričko? Tmavomodré nohavice? Farby sú všade. Ovplyvňujú nás samotných, aj to, ako vyzeráme, ako pôsobíme na ostatných a aj to, či získame vyšší plat alebo vysnívanú pozíciu. Ovplyvňujú dokonca našu farbu pleti, kruhy pod očami, tvar nosa a súmernosť očí. Ukazujeme nimi svoje silné stránky, ale vedia odkryť aj tie slabé. Nosíme ich podľa nálady aj podľa toho, akú náladu nám dokážu spôsobiť.

Červenú, keď potrebujeme dodať odvahu a sebavedomie, modrú, keď nás čaká prezentácia alebo schôdzky, zelenú, keď potrebujeme upokojiť myseľ. Existuje množstvo zaručených návodov, ako spoznať, čo ktorá farba znamená, veľa príručiek, ktoré popisujú významy farieb a ktoré vám určite iste povedia, aká farba pristane práve vám. V skutočnosti sú ale farby alchýmia, ktorej nie každý rozumie.

S pomocou odborníka, stylistu a lektora Petra Lukeša, ktorý sa farebnej typológii venuje desiatky rokov, sme sa pozreli na základné farby, aby sme vám odkryli ich význam, symboliku a vlastnosti.

Kto nosí červenú? Aká je kráľovská farba? Čo symbolizuje biela? V akej farbe vás nikdy nikto neprehliadne? A kto zvládne ružovú?

Pekné čítanie! 

Čierna 

Čierna je ako žolík. Nosíme ju, keď podvedome nechceme prezradiť, kým alebo čím sme.

Čierna bola vždy spojená s tieňom, nocou, podvedomím a ženskosťou. Možno to znie trochu diskriminačne z dnešného pohľadu, ale ženskosť je od nepamäti spojená s hĺbkou a temnotou, skôr ako so svetlom. Čierna vznikne tak, že zmiešate všetky farby spolu. Čierna, a mimochodom s tým súvisí tá symbolika smrti pri čiernej, ktorú u nás máme, čierna znamená, že všetky farby museli zomrieť, aby ona mohla vzniknúť. Čierna je individuálna smrť na vytvorenie kolektívnej farby. Je to koniec farieb, alebo nový začiatok? Záleží na tom, ako sa na to budeme pozerať. Zaujímavé je, že čierna je u nás jednou z najpopulárnejších farieb. Na jednu stranu ju nosíme ako farbu smútku, na druhú stranu ako bežnú každodennú farbu. A súčasne ju nosíme ako slávnostnú farbu, ako farbu elegancie, je to najformálnejšia farba. Často si ju do svojich log vyberajú ikonické odevné značky, značky pre auto-moto či technológie. Prečo sme si najformálnejšiu a smútočnú farbu zvolili? Pretože čierna je zaujímavá. O čiernej môžete povedať čokoľvek, keď poviete, že je sexy, máte pravdu, keď poviete, že je konzervatívna a formálna, máte pravdu, keď poviete, že je kreatívna, máte pravdu, keď poviete, že je naopak dôstojná a konzervatívna, máte pravdu . Neexistuje veta, ktorú by ste o čiernej nemohli povedať. A práve preto, čím všetkým táto farba je, ju nosíme, keď podvedome nechceme prezradiť, čím a kým sme. Čierna nám to umožní, čierna je taký žolík, môžete ju dať namiesto esa, môžete ním hrať namiesto sedmičky, alebo namiesto kráľa.

Značky, ktoré používajú čiernu: Gucci, Dolce & Gabbana, Chanel, Telegraph, Gillette, Sony, MTV.

Biela

Biela je nepoškvrnenosť. Nosíme ju, keď chceme vyzerať sofistikovane a luxusne.

Biela ako sestra čiernej to má trošku naopak, ale jeden aspekt je u nej podobný, aj biela obsahuje všetky farby, len na rozdiel od čiernej, kedy sú všetky pigmenty zmiešané dohromady, to znamená, že už kedysi niekde existovali, takže biela sú všetky farby, ktoré ešte neprišli do styku s hmotou. Biela symbolizuje nepoškvrnenosť, ktorá nikdy neprišla do kontaktu s ničím hmotným, až tým kontaktom sa rozbije na všetky ďalšie farby. Preto máme bielu spojenú s čistotou, s panenstvom, s novými začiatkami, zrodením. Biela môže byť čímkoľvek, ale musí ešte len naraziť na hmotu. Dovtedy je univerzálna, nepoškvrnená.

Keď si na seba vezmete bielu, tak chcete byť nepoškvrnený, čistý. Práve vďaka týmto asociáciám býva biela vnímaná všeobecne veľmi pozitívne.

Ten, kto si oblečie bielu chce a vyzerá veľmi sofistikovane. Biela je nepraktická, a preto je historicky farbou luxusu. V dobách, kedy neexistovali práčky, ste bielu ukazovali, že si môžete dovoliť niečo tak nepraktické, ako je biela. To do istej miery, podvedome, platí dodnes.

Historicky sa najprv nosila biela spodná bielizeň, mimochodom ďalší znak bohatstva a postavenia. Potom ale ľudia, ktorí si bielu mohli dovoliť, chceli, aby bol ich štatút vidieť. Premýšľali, ako biele oblečenie ukázať. Podarilo sa to prostredníctvom košieľ, ktorých kúsky nechali vytŕčať z vrchného oblečenia, čo napokon v oblasti pánskej módy zostalo.

Značky, ktoré používajú bielu: Apple, Tesla, Nike, Dove.

Červená

Červená je mužská farba. Nosíme ju, keď na seba chceme upozorniť, alebo keď potrebujeme dodať silu a odvahu.

Červená je veľmi zaujímavá, pretože automaticky vzbudzuje dynamiku, povzbudzuje k energii. Máme ju spojenú s pozitívami aj negatívami, s radosťou aj agresiou. Červená má v sebe nebezpečenstvo, riziko krviprelievania, agresie a výbušnosti, ale má v sebe tiež základnú energiu, živočíšnosť, pudovosť. Práve kvôli tomu je to primárne a pôvodne mužská farba. Býva spájaná s revoltou, revolúciou, argumentáciou. Toto všetko sa v nej snúbi s obrovským nábojom. Často ju podvedome volíme, keď nás čaká argumentačný stret, konanie, na ktoré sa netešíme alebo na ktoré potrebujeme silu a odvahu. A červená má ešte jednu veľmi špecifickú vec. Väčšina dynamických farieb nie je štatutárne vysoko, ale červená je v tomto veľkou výnimkou, nájdete ju na červených kobercoch pri slávnostných udalostiach, nájdete ju v kráľovských rodinách, v oblečení kráľov a kráľovien. To sa pri dynamických farbách stáva len veľmi výnimočne. V starej Číne to bola dokonca farba svadobného obradu.

Červená spôsobuje v tele fyziologické zmeny, ako napríklad, zvyšuje pulz, krvný tlak, rýchlosť dýchania, vylučovanie adrenalínu a činnosť pečene. Väčšinu ľudí povzbudzuje k aktivite a prebúdza aj chuť do jedla.

Červená je farba víťazov, je to farba úspechu, ktorý ste dosiahli a museli ste sa na ňom podieľať vlastným úsilím. To je ďalšia jej symbolika. Keď si vezmem na seba červenú, napríklad košeľu, musím byť schopný ju uniesť. Ľudia, ktorí sú introverti a neradi vystupujú z davu, si obvykle červenú brať nebudú. To, že si vezmete červenú, hovorí, že ste ochotní byť vidieť. Majú k nej väčšiu tendenciu extroverti a ľudia, ktorí v danej chvíli potrebujú byť videní, byť viditeľní. Červenú si môžete zobrať, keď jej prostredníctvom chcete ukázať niečo, čo symbolizuje, alebo keď si potrebujete kúsok niečoho doplniť, napríklad dodať si odvahu, silu alebo energiu.

Značky, ktoré používajú červenú: KFC, Netflix, CNN, Vodafone, Coca Cola, You Tube, Marlboro alebo Adobe.

Modrá

Modrá je farba komunikácie a slov. Je to najpopulárnejšia farba na svete.

Modrá je veľmi racionálna farba, ktorá symbolizuje rozum, racionalitu, analytické myslenie, abstraktné myslenie, komunikáciu. To sú vrcholne civilizačné hodnoty nášho sveta. Modrá je nosná farba našej spoločnosti, nášho myslenia. Naše ponímanie civilizačnej kultúry veľmi dobre odráža modrá farba. Mimochodom pozrite sa, aká je modrá významná v biznise, v politike, v odievaní celého racionálneho sveta. Je pre nás dokonca jednou z najpopulárnejších farieb na svete, symbolizuje ľudskú pridanú hodnotu, ktorú nemá bežná príroda, symbolizuje to, že ako jediný tvor na planéte hovoríme. Modrá je farba komunikácie, modrá farba sú slová a diplomacia, modrá je farba priateľstva a úspechu.

Modrá zároveň symbolizuje múdrosť, inteligenciu a hĺbku. Je inšpirujúca, pomáha triediť myšlienky. Modrá farba podvedome symbolizuje vzduch, vodu a čistotu, snáď práve preto upokojuje srdcový pulz, povzbudzuje k intelektuálnej práci, zvyšuje sústredenie.

V oblečení vzbudzuje modrá farba pokoj a autoritatívnosť, tmavomodrým oblečením dávate najavo svoje intelektuálne schopnosti, úspech a nadhľad, svetlomodrou vzbudzujete pokoj a priateľstvo.

Značky, ktoré využívajú modrú farbu: Facebook, Skype, PayPal, Linked In, Dell, Intel, Ford, Pepsi.

Zelená

Zelená je farbou voľného času, v typicky biznisových profesiách spájaná s menším výkonom.

Zelená je zaujímavá. Všeobecne je to farba, ktorá nás dokáže upokojovať, ale štatisticky je v typicky biznisových profesiách spájaná s menším výkonom. Keď ste si vzali zelenú do práce, tak ste boli automaticky hodnotení tak, že máte malý pracovný výkon. Zrejme to súvisí s tým, že zelená bola vždy v podstate voľnočasovou farbou, aristokracia nosila zelenú iba na vidieckych sídlach a na voľný čas, nie napríklad do mesta. Historicky dlho platilo, že zelená nie je mestskou farbou a už vôbec nie farbou do práce. Preto nám aj dnes zelená asociuje voľnočasové aktivity.

Zelená na našu myseľ pôsobí upokojujúcim a dôverčivým dojmom. Upokojuje nervovú sústavu, znižuje tlak a má pozitívne účinky pri migréne. Zelená symbolizuje uvoľnenie a tiež zdravie, čo súvisí s tým, že väčšine ľudí podvedome asociuje sviežosť, čerstvosť a prírodu.

Značky, ktoré využívajú zelenú farbu: Spotify, Starbucks, Subway, Sprite, Heineken, WhatsUp, Land Rover, John Deere.

Sivá

Sivá je farba inteligencie. Často býva spájaná so sivou mozgovou kôrou a pôsobí pokojne a vyvážene.

Sivá je jednou z mála naozaj neutrálnych farieb. Môže mať strednú sýtosť a sú v nej všetky primárne farby, ale v polovičnej sýtosti. Tá neutralita je s ňou aj symbolicky silne spojená a práve vďaka nej je to farba vysokej úrovne, vysokej spoločnosti. Často býva mimochodom spájaná so sivou mozgovou kôrou a s inteligenciou, pôsobí pokojne a vyvážene. Keď je sivá až priveľmi, môže byť nudná, ale na druhú stranu, vďaka svojej neutrálnosti, má jednu skvelú vlastnosť, že je kombinovateľná naozaj s akoukoľvek ďalšou farbou, pretože každá iná farba skvele rozbije jej sterilnosť.

Značky, ktoré využívajú sivú: Apple, Swarovski, Lexus, Wikipedia, Mercedes Benz.

Žltá

Ten, kto nosí žltú, je automaticky neprehliadnuteľný.

Z hľadiska vlnovej dĺžky nie sú naše oči citlivé na všetky vlnové spektrá rovnako. Najcitlivejšie reagujeme na žlté časti spektra, takže keď sa niekto oblečie do žltej farby, nejde nevidieť. Je automaticky neprehliadnuteľný. Čo má dva aspekty, pozitívny je ten, že bude vždy vidieť, ale negatívny je ten, že keď bude nejaký problém, tak to väčšinou odnesie "ten žltý", pretože je najviac vidieť. Žltá je optimistická farba, ktorá povzbudzuje, oslobodzuje, harmonizuje, pôsobí vrelo a otvorene. Je to farba slnka a svetla a pôsobí pozitívne proti strachu, obavám a úzkostiam, upokojuje nervovú sústavu a povzbudzuje k sústredeniu a pamäti.

Značky, ktoré používajú žltú farbu: IKEA, McDonald, Burger King, DHL.

Oranžová 

Oranžovú si najmä v odievaní spájame s nižším významom a nižším spoločenským statusom.

Oranžová farba je spájaná s energiou, vitalitou a životnou silou. Môže predstavovať entuziazmus a pozitívny prístup k životu. Zároveň je to farba, ktorá podnecuje kreativitu a radosť. Preto sa často využíva v umeleckých prostrediach a dizajne, aby vyjadrila originalitu a zábavu. Oranžová pripomína teplé slnečné lúče a je spájaná so slnkom a letom. Je to farba, ktorá podporuje spoločenské interakcie. Používa sa v marketingu a brandingu na prilákanie pozornosti a podporu sociálneho zapojenia, najmä neformálne a uvoľnené formy komunikácie. Zároveň je ale zaujímavé, že v našom kultúrnom prostredí patrí medzi farby, ktoré príliš nepreferujeme a často ich najmä v odievaní spájame s nižším významom a nižším spoločenským statusom.

Značky, ktoré používajú oranžovú: Mastercard, NN Poisťovňa, Mozilla, Orange, PornHub.

Ružová 

Muži, ktorí nosia ružovú, ukazujú svoju jedinečnosť, sebavedomie a odvahu.

Ružová vznikne zriedením červenej, takže je to vlastne taká baby červená. Má v sebe potenciál červenej, ale nie je nebezpečná. Máme ju primárne spojenú so ženami a väčšina značiek, ktoré ružovú využívajú, cielia primárne na ženy. Historicky však bolo mnoho období, kedy ružová bola považovaná za mužskú farbu. Nezabúdajme na to, že ružová je stále červená, síce rozriedená, ale červená. A to je okrem iného farba agresie, živočíšnosti, boja a revolúcie. Keď si muž vezme dnes ružovú, je to známkou jeho jedinečnosti, sebavedomia a odvahy. Znamená to, že ju dokáže ustáť proti všetkým.

Ružová zvyšuje srdcový pulz a tiež chuť na sladké, upokojuje emócie a harmonizuje. Býva spájaná s hravosťou, mladosťou až detstvom a láskou. Je to farba zdržanlivej elegancie.

Značky, ktoré ružovú využívajú: Barbie, T-Mobile, Victoria Secret, Flickr, Tinder.

Fialová

Fialová farba býva spájaná s bohatstvom a vysokou spoločnosťou.

Fialová kombinuje vlastnosti červenej (energiu a vášeň) s modrou (pokoj a harmónia), a preto môže symbolizovať citovú vyváženosť a duševnú stabilitu. Symbolika fialovej farby je bohatá a môže sa rôzne vnímať v rôznych kultúrach a kontextoch. V mnohých kultúrach bola fialová farba spájaná s kráľovským postavením a bohatstvom. Historicky bola používaná na kráľovských rúchach a korunovačných klenotoch ako symbol moci a dôstojnosti. Čo môže súvisieť aj s jej ťažkým získavaním pred objavom syntetických farbív. Fialová má tiež spojitosť s duchovným svetom a mystikou. Často je považovaná za farbu meditácie, intuície a duchovného rastu. Je to farba, ktorú spájame s umením, kreativitou a individualitou. Používa sa často v reklame a dizajne, aby pritiahla pozornosť a vyjadrila jedinečnosť.Pri fialovej v odievaní je ešte jeden zaujímavý kľúčový aspekt, a to je rozdielne vnímanie medzi mužmi a ženami. Zatiaľ čo u žien sa fialová teší obľube, pre mnoho mužov je to farba ktorej sa radšej vyhnú a je pre nich nepredstaviteľné si ju obliecť.

Značky, ktoré využívajú fialovú: Milka, Yahoo, Cadbury.

Béžová a hnedá 

To sú v podstate z veľkej časti neutrálne farby. S hnedou máme asociovanú pôdu, zemitosť. Hnedá je spoľahlivá, priateľská, prívetivá, teplá. Je nevyhnutná, ako krajina, ale je štatutárne nízko. Je farbou, ktorá historicky symbolizuje pomocné profesie, servisné služby. Keď sa hnedá dostala štatutárne vysoko, bol to vždy problém. Jedinou výnimkou sú malé doplnky. No a béžová je v podstate taká jemná odroda hnedej. Béžová je veľmi neutrálna a sofistikovaná. A na rozdiel od hnedej získala status neutrálneho luxusu, podobne ako biela.

Páčil sa vám článok? Zdieľajte!

Petra Martínková & Filip Proučil

Petra Martínková & Filip Proučil

Autor článku

Petra je dlhoročná novinárka a tlačová hovorkyňa, ktorá prešla redakciou Ľudových aj Hospodárskych novín v Česku, neziskovkou aj korporátom. V Gentleman Store riadi obsah a snaží sa kultivovať pánsku reč. Filip je správca našich sociálnych sietí, obsahový marketér, certifikovaný stylista a lovec čerstvej inšpirácie. Jednoducho svieži vietor v marketingu.

Zaujíma vás viac? Chcete sa niečo spýtať?

Bohužiaľ tu zatiaľ nič nie je. Budeme však radi za každý komentár.