Ako vybrať ten najlepší diár pre seba alebo ako vianočný darček

22.11. 2023, Petra Martínková & Filip Proučil
Ako vybrať ten najlepší diár pre seba alebo ako vianočný darček

Diár. Pre niekoho nutnosť, bez ktorej nemôže byť, pre iného dobrý (a hoci sa to na prvý pohľad nezdá tak aj veľmi osobný) darček pod stromček. Pre niekoho z nás objekt nekonečného skúmania, skúšania a hľadania toho pravého.

Koniec novembra je presne tá doba, kedy sa myšlienky na nový diár priam ponúkajú. Lenže, aký diár si vybrať? Ten istý ako vlani? Iný? Denný, alebo týždenný? Odvážnejší, alebo formálnejší? Aký diár kúpiť pre manažéra a aký pre kreatívnych ľudí s hlavou v oblakoch? Samé otázky. V tomto článku sa vám pokúsime dať odpovede a vybrať podľa nás ten najlepší diár pre rok 2024. Vyjdeme z japonskej a nemeckej tradície, ale rady, ktoré pripojíme, sú univerzálne, nech už si vyberiete akýkoľvek diár.

Otázka prvá: Papierový, alebo v mobile?

Tiež občas skúšate najrôznejšie to-do listy a aplikácie, vyberáte tie s piatimi hviezdičkami, s farebnými štítkami a členením, tie, čo sú kompatibilné s vašim google kalendárom, tie, ktoré sa dajú triediť, tie, ktoré vás motivujú, otravujú, nabádajú, aby ste nakoniec aj tak skončili s papierovým diárom? Vitajte vo svete, kde síce kraľuje technológia zjednodušovania, ale papier má napriek všetkým predpovediam svoje neodolateľné kúzlo. A aj výhody.

Tak po prvé: Vidíte ho. Nestratí sa vám v mnohých ďalších aplikáciách na ploche. Je totiž celkom podstatnou a viditeľnou súčasťou vášho pracovného stola, vašej tašky alebo batohu.

Po druhé: Pomáha vám utriediť si myšlienky a zapamätať si ich. Je dokázané, že veľa vecí, ktoré si zapíšete rukou, si váš mozog zapamätá. Pri mobile to tak nie je, písanie rukou je totiž oveľa pomalšie, musíte nad ním viac premýšľať a sústrediť sa. Písanie na papier navyše vyžaduje činnosť stoviek svalov, čím aktivuje mozog, vďaka čomu si zapísaný text oveľa lepšie pamätáme. Zapísané veci si môžete zvýrazňovať, vyfarbovať, krúžkovať a podobne, čo pamäť ešte viac posilňuje.

Po tretie: Písanie rukou upokojuje, podobne ako v detstve maľovanky. Keď totiž píšeme rukou, musíme sa sústrediť, upokojí sa tep aj myseľ. Pri písaní úloh rukou sa navyše lepšie triedia myšlienky, úlohy si lepšie zatrieďujeme a ľahšie plníme.

Po štvrté: Škrtanie! Poznáte ten skvelý pocit, keď si splnenú úlohu môžete silným ťahom pera preškrtnúť, pretože ste ho splnili? Tak to je ono!

Prvú voľbu by sme teda mali. Pre tých, ktorí sa rozhodli (ako my v Gentleman Store) pre papierový diár, prichádzajú ale ďalšie otázky.

Otázka druhá: Koľko miesta je tak akurát?

Túto otázku si pri výbere diára nutne musíte položiť. Alebo nemusíte?

B) je správne. Zvoliť totiž môžete buď diár s pevným počtom strán, alebo diár, ktorý si môžete zväčšiť a prispôsobiť podľa toho, ako chcete. To je prípad našich rokmi preverených a obľúbených diárov TRAVELER'S COMPANY.

Príbeh tejto japonskej ikony na výrobu diárov a zápisníkov sa začal písať v roku 2006, vtedy ešte pod názvom Midori. Práve v tomto roku totiž začala spoločnosť výrobu svojho najznámejšieho produktu, univerzálneho zápisníka TRAVELER'S notebook.

Princíp ich diárov je kúzelne jednoduchý, môžete si ich totiž prispôsobiť presne podľa seba a svojich potrieb. Základom každého diára sú ručne vyrobené, dva milimetre hrubé kožené dosky z nijako neopracovanej hovädzej usne. Jej prednosťou je dokonalá jednoduchosť, má na sebe všetky prirodzené nedokonalosti, vďaka ktorým vyzerá surovo a prirodzene. Dovnútra si môžete dať akúkoľvek náplň, a nielen jednu. Náplne budú v doskách držať pomocou spojovacej gumičky, ktorú si taktiež môžete podľa svojho vkusu prispôsobiť.

Obmedzovať sa nemusíte ani veľkosťou, diáre TRAVELER'S COMPANY vyrába v dvoch veľkostiach: v klasickej s rozmermi 220 x 120 m a v menšej verzii passport s rozmermi 134 x 105 mm.

Jednotlivé náplne v diári môžete ľubovoľne kombinovať a dopĺňať, takže vám vznikne presne taký diár, aký práve potrebujete.

Spoločne sa teraz pozrieme, ako si poskladať vlastný diár podľa jeho účelu, majiteľa alebo príležitosti, na ktorú sa hodí.

Otázka tretia: Aký diár je pre manažérov?

Ak hľadáte biznis diár, potrebujete dve veci, úplnú kvalitu a reprezentatívny vzhľad. S nálepkami, farbami a kreativitou v tomto prípade skôr šetrite, ideálne ich obmedzte na nulu. V tomto prípade totiž asi najviac platí staré známe, že menej je viac. S diárom polepeným nápismi a symbolmi alebo s akvarelovými obrazmi vo vnútri sa na vás kolegovia alebo obchodní partneri budú pozerať minimálne s údivom. Namiesto toho teda stavte na jednoduchosť, eleganciu a minimalizmus.

Tomu, kto potrebuje dostatok miesta na poznámky alebo myšlienkové mapy, výborne poslúži čistý denný diár. Typický je pre neho štvorčekový, veľmi kvalitný papier a výborne sa bude dopĺňať s plniacim perom.

Ideálnou voľbou pre manažérov je ale týždenný diár, ideálne s členením po hodinách. Je prehľadnejší, zvládne aj viac ako malé množstvo porád za deň a funguje trošku ako rozvrh hodín v škole, presne na jeden pohľad vidíte, čo kedy máte.

Zvoliť môžete datovaný diár od januára do decembra, alebo nedatovanú verziu, ktorá má tú výhodu, že môžete začať zapisovať od kedy chcete, nemusíte čakať na január alebo vynechávať zbytočne veľa strán, pokiaľ diár dostanete napríklad na jar. Nedatovaný diár totiž nemá predtlačené dátumy, takže názov mesiaca si napíšete do pripravenej prázdnej kolónky a deň v týždni zaškrtnete z výberu.

Pre tých, ktorí chcú týždenný plánovač, ale potrebujú predsa len o trošku viac miesta na písanie, sa hodí verzia týždenného diára s priestorom na poznámky, opäť v nedatovanej alebo datovanej verzii.

S naplánovaním celého roka po mesiacoch pomôže mesačný diár so stručným kalendárom a dvanástimi stranami (pre každý mesiac jedna).

Či už si zvolíte akýkoľvek variant diára, môžete ho výborne skombinovať s ďalšími svojimi potrebami. Pre manažérsky diár sa hodí doplnenie linkovaným poznámkovým blokom so 64 stranami, tenkým a ľahkým nelinkovaným blokom, ktorý obsahuje 128 strán, čistou nelinkovanou náplňou z krémového, japonského papiera s vysokou gramážou, ktorý je priamo určený pre plniace perá.

Otázka štvrtá: Aký diár je pre kreatívnych ľudí?

Pokiaľ potrebujete diár pre človeka, ktorý na rozdiel od bežných smrteľníkov vidí inšpiráciu aj v každodenných maličkostiach a jeho myslenie je out of box aj bez akýchkoľvek definícií, je dobré sa zamyslieť nielen nad povahou majiteľa diára, ale aj nad jeho záľubami a potrebami. Aj v tomto prípade je ideálnym základom niektorý zo samotných diárov, či už denný, týždenný alebo mesačný. Doplniť ho môžete napríklad zošitom z kartón, ktorý má 64 strán, v klasickom, ružovom, tyrkysovom alebo žltom prevedení, ktorému pristanú najrôznejšie výstrižky, samolepky, fotky, čmáranice i sofistikovanejšie maľovanky. 

Pre tých, ktorí majú radi skutočne výrazné veci, sa výborne hodí náplň z čierneho papiera. S týmto „noirovým“ diárom vzbudíte pozornosť zaručene všade, kde ho otvoríte. Avšak pozor, zaobstarať si k nemu musíte nejakú bielu písaciu potrebu.

Otázka piata: Aký diáre je pre umelcov?

Keby by ste otvorili niekoľko rôznych diárov od niekoľkých rôznych majiteľov, vo väčšine z nich by ste našli okrem zápiskov a termínov aj najrôznejšie kresby a symboly. Vypovedajú o nás mimochodom oveľa viac než len to, že si pri sústredení radi „čmárame“. Schválne, ak ste typ kresliča, pozrite sa na to, čo obvykle do diára kreslíte. Tváre alebo oči vraj prezradia, ako sa v danej chvíli cítite, kvety kreslia optimisti, šípky ľudia cieľavedomí a hviezdy alebo planéty tí, ktorí majú veľkú fantáziu. Štvorčeky kreslia podľa vedcov ľudia pri sústredení a snahe o konštruktívnosť, schody kreslia ambiciózni ľudia. Bodkujeme vraj pri nervozite a kreslené zvieratá vraj vypovedajú o našej povahe a aktuálnej nálade.

No, ale späť k diárom. Ak ste dušou umelec, svoj základný datovaný alebo nedatovaný diár môžete doplniť poctivým papierom na kreslenie, ktorý znesie pastelky, fixky alebo aj vodové farby. Navyše je na kraji perforovaný, takže môžete každú stránku ľahko vytrhnúť a niekomu ju venovať. Priamo pre vodové farby je určená náplň z poriadne silného japonského papiera.

Okrem najrôznejších typov náplní môžete svoj diár oživiť aj mnohými ďalšími vecami. Praktickým doplnkom je napríklad veľké a odolné vrecko, ktoré môžete nalepiť napríklad na vnútornú stranu dosiek alebo na jednu z náplní, ktorú využijete na založenie listov, výstrižkov, vizitiek a iných vecí.

Nielen cestovateľom sa môže hodiť aj uzatvárateľné vrecko na zips, ktoré jednoducho vložíte za obal zápisníka a druhú stranu prehnete. Môžete v nej mať napríklad občiansky preukaz, kartu, drobné alebo čokoľvek ďalšie. Priamo na karty je určená aj ďalšia náplň ktorá pojme 12 platobných kariet. Do zápisníka sa pripevňuje rovnako ako napríklad papierové náplne a funguje tak ako ďalší zošit.

Na výzdobu a ešte väčšiu originalitu svojho diára môžete využiť aj sadu japonských nálepiek alebo napríklad polopriehľadný obal na zápisník s cestovateľskými motívmi.

Otázka šiesta: Aký diár je pre klasikov?

Ešte dávno pred boomom diárov a maximálneho sústredenia tu bol Moleskine. Pred mnohými rokmi nepísaný symbol intelektuálov, elegánov, kreatívnych ľudí a šéfov čohokoľvek. Od týchto čias už trochu vody pretieklo, ale jednoduchá elegancia tohto typu zápisníkov zostala fenoménom.

Tí z vás, ktorí na tento fenomén nedajú dopustiť, môžu okrem klasického Moleskinu vyskúšať napríklad diáre od tradičného nemeckého výrobcu papierenského tovaru LEUCHTTURM1917. Ich precízne a dizajnovo dokonalé zošity a ďalšie papierové produkty zaujmú okrem prvotriednej kvality aj prekvapivými detailmi pre dokonalé použitie a veľkým výberom farieb.

Vybrať si môžete z mnohých variantov, od mesačného plánovača cez týždenný diár so zápisníkom až po klasický bodkovaný bullet journal, ktorý je ideálnym pomocníkom pre organizáciu a plánovanie a súčasne umožňuje sledovať mieru naplnenia minulých predsavzatí.

 

Páčil sa vám článok? Zdieľajte!

Petra Martínková & Filip Proučil

Petra Martínková & Filip Proučil

Autor článku

Petra je dlhoročná novinárka a tlačová hovorkyňa, ktorá prešla redakciou Ľudových aj Hospodárskych novín v Česku, neziskovkou aj korporátom. V Gentleman Store riadi obsah a snaží sa kultivovať pánsku reč. Filip je správca našich sociálnych sietí, obsahový marketér, certifikovaný stylista a lovec čerstvej inšpirácie. Jednoducho svieži vietor v marketingu.

Zaujíma vás viac? Chcete sa niečo spýtať?

Bohužiaľ tu zatiaľ nič nie je. Budeme však radi za každý komentár.