Ako si vypestovať vkus. 2. diel seriálu od Dereka Guya: Rady od najslávnejších módnych guru

7.7. 2023, Petra Martínková & Filip Proučil
Ako si vypestovať vkus. 2. diel seriálu od Dereka Guya: Rady od najslávnejších módnych guru

Je tu opäť. Esej o vkuse od slávneho módneho novinára a hviezdy Twitteru Dereka Guya. Druhý diel trojdielneho seriálu o tom, ako si vypestovať vkus a prečo vlastne.

Napriek tomu, že Derekov článok nie je rýchlym čítaním, jeho prvý diel vás nečakane veľmi zaujal. Máme z toho radosť a tešíme sa, že vás bude baviť aj druhý diel. V ňom tí najväčší experti na oblasť vkusu a módy učia, ako nájsť ten pravý štýl.

Pekné čítanie!

Derek: Štýl je druh umenia. A proces rozvíjania vkusu je podobný vývoju náhľadu na svet alebo životnú filozofiu, je to subjektívny proces bez jasných pravidiel.

Avšak v priebehu rokov som si všimol, že ľudia, ktorí si počas krátkej doby vytvorili vkusný šatník, boli často vedení radami od dobrých predajcov, krajčírov alebo priateľov. Po zvyšok tejto série (prvá časť už vyšla) budem teda spovedať ľudí s dobrým vkusom a budem sa ich pýtať, ako si vytvoriť podobný zmysel pre estetiku.

Keď som premýšľal, koho do tohto článku zahrnúť, ako prvý ma napadol Mark Cho. Mark je spoluzakladateľ webu The Armory a človek, na ktorého sa často obraciam ohľadom odporúčania oblečenia. Bol to jeho rozhovor s WatchBox Studios, vďaka ktorému som chcel poznať jeho názor na vkus. V rozhovore Mark opisuje svoju cestu zbierania hodiniek, ktorá sa začala pred mnohými rokmi lacnými hodinkami Omega Chronostop, ktoré si kúpil v bazáre v Hongkongu. Lákali ho z dvoch dôvodov: 1. páčil sa mu tvar puzdra. 2. šedé hodinky ešte nikdy nevidel.

Táto kúpa v ňom vzbudila vášeň pre hodinky a čoskoro sa pre neho zbieranie historicky významných a klasických hodiniek stalo posadnutosťou. Ako svoju zbierku v priebehu rokov obmieňal, zistil, že takmer žiadne z ikonických kúskov mu nezostali. Naopak, jeho zbierka je odrazom jeho vkusu, ktorý znamená niečo viac než len citový vzťah k predmetu. Od tej pôvodnej kúpy Omegy Mark videl tisíce hodiniek a vyvinul si to, čomu obchodníci s umením hovoria oko: „neodvolateľnú schopnosť rozoznať umenie od odpadu, pravého od falšovaného, inšpirovaného od napodobeniny.”

Mark Cho, spoluzakladateľ The Armoury

Vkus je pre mňa o porozumení estetike a o tom, ako o nej rozhodujeme. V prvom rade ide o vyjadrenie seba samého. Môže sa však rozšíriť aj na rozhodnutie ostatných. Ľudia s dobrým vkusom sú schopní sa vcítiť do estetických preferencií niekoho iného. Verím tiež, že vkus je o súdržnosti. Prirovnávam to ku komunikácii. Napríklad jazyk je jeden z najpriamejších spôsobov komunikácie. Keď s niekým hovoríte, daná osoba si o vás vytvára dojem nielen na základe toho, čo hovoríte, ale aj ako to hovoríte. V tomto zmysle je teda oblečenie formou vizuálnej komunikácie. Kúsky, ktoré máte na sebe a ich kombinácie, zodpovedajú slovnej zásobe, gramatike a syntaxii. Nikto sa nerodí s dokonalým vkusom, ale môže sa to naučiť.

Ako si môžete vypestovať dobrý vkus?

  1. Yohei Fukuda, predajca zákazkovej obuvi, to vyjadril skvele: „Aby ste boli dobrým remeselníkom, musíte mať dobré oči.” Má tým na mysli, že sa musíte naučiť prezerať si veci dôkladne. Keď sa pozriete na niečo, čo ste predtým nevideli, nikdy nezaznamenáte všetky drobné detaily. Avšak, pokiaľ danú vec budete študovať dôkladne, budete si ju prezerať dlhšiu dobu a porovnávať ju s podobnými predmetmi, začnete si všímať drobné rozdiely a rozoznáte jedinečné predmety od tých obyčajných. Chaos sa premení na poriadok.

Podobne ťažké je oceniť literatúru, ak ste v živote čítali iba jednu knihu. Pokiaľ ste však čítali mnoho kníh rôznych žánrov, vaše chápanie sa prehĺbi a vaše písanie bude úhľadnejšie a výrečnejšie.

  1. Pokiaľ ide o veci, príde mi v poriadku nakupovať impulzívne. Niekedy tomu dám deň alebo dva, aby som si overil, či moje počiatočné nadšenie vydrží, ale nemám problém ani so spontánnym nákupom. Pokiaľ ten nákup stál za to, tak je to skvelé, ak nie, tak to nevadí. V čínštine existuje fráza, ktorá sa dá preložiť ako „študijné poplatky“, ktorá sa vzťahuje na útratu peňazí za niečo, čo nakoniec nevyšlo. V živote som zaplatil veľa študijných poplatkov, ale nič z toho nepovažujem za vyhodené peniaze. Aj vďaka chybám som sa toho veľa naučil. Je takmer nemožné vopred vedieť, či sa vám niečo bude páčiť, kým tú vec nevlastníte. Na druhú stranu posadnutosť niečím, čo nemáte, vám dosť sťažuje si danú vec užiť, keď ju konečne získate.

  2. Tí, ktorí začínajú s budovaním lepšieho šatníka alebo kolekcie hodiniek, sa často sústredia na "univerzálne" položky, čo je zo začiatku úplne v poriadku. Nemôžete behať, kým neviete chodiť. Ale aby ste si vypestovali vkus, musíte občas zariskovať, aj keď vám to je proti srsti. Pokiaľ je vašim cieľom sebavyjadrenie, tak k nemu nikdy nedôjdete iba výhodným nakupovaním. Užívajte si rôzne kúsky podľa sezóny, situácií a príležitostí a pritom stále myslite na to, čo je pre vás najlepšie. Radujte sa z flanelu v zime, ľanu v lete, malých zlatých hodiniek pri zvláštnych príležitostiach a zo športových vecí v každodennom živote. To, že niečo nepoužívate každý deň, neznamená, že daná vec je zbytočná. Naopak používať veci v správnej chvíli im dodáva na výnimočnosti.

  3. Zmierte sa s tým, že sa vaše preferencie budú meniť. Nič nie je večné. Tie Royal Oak, po ktorých každý túži, vás pravdepodobne po desiatich rokoch omrzia. Ten dokonalý blejzer v námorníckej modrej bude zrejme potrebovať vylepšiť. To je v poriadku! Prijmite, že sa meníte, a použite to na rozširovanie a vylepšovanie svojho štýlu. Pokiaľ ste dávali pozor od začiatku, budete sa v budúcnosti lepšie rozhodovať.

  4. Nakoniec by som chcel zvýrazniť ešte jeden bod: konzistentnosť. Verím, že oblečenie by malo byť konzistentné v rámci outfitu a toho, čo o vás vypovedá. Sieťkované tielka a čierne hodvábne bundy asi nedávajú zmysel pre vás, ale pre Freddieho Mercuryho áno. Svetložlté košele a drobné zlaté hodinky sú konzistentné zasa pre mňa. Naopak nie su pre mňa určené čierne kožené bundy a potrhané čierne džínsy. Koniec koncov vaše oblečenie by malo byť tak vypovedajúce, že ak by ho niekto videl na nejakom podujatí, hneď by poznal, že je vaše. Najlepšie vyzeráte, keď vy sedíte svojmu oblečeniu a vaše oblečenie sedí vám.

Ďakujem za prečítanie. Každý nech si nájde svoju cestu.

Derek: Opulent Tips, newsletter od Rachel Tashjianovej je najvýstižnejšie pomenovaný módny zdroj na svete. Zakaždým keď kliknem na odkaz v niektorom z jej e-mailov tak si poviem: „To je vskutku opulentné.” Zaoberá sa predovšetkým dámskym oblečením, ale každý diel obsahuje niečo pre každého. Hlavným dôvodom, prečo Rachel rád čítam, je ale jej hlboká znalosť módy, energie a nadšenia. Má akýsi sofistikovaný vkus, ktorý by som si prial pocítiť. Kennedy Fraserová raz vo svojom módnom stĺpiku v New Yorker napísala: „Ak niekedy existovala elegancia, tak sme stratili našu schopnosť ju rozoznať.” Ja čítam Opulent Tips, aby som ju rozoznal.

Rachel Tashjian, redaktorka časopisu Harper’s Bazaar

Hmm. Áno, hovorila som to už toľkokrát, že to niekoho môže štvať, ale je mi to jedno, pretože podľa mňa je to dôležité: Aby ste si vypestovali vkus, musíte totálne zmeniť myslenie a aj to, ako pristupujete k nápadom a predmetom.

Náš vzťah k veciam je narušený. A najčastejšie rady, ako to napraviť, zamerajte sa na udržateľnosť, sledujte lepšie instagramové účty, všetko vyhoďte, alebo nič nevyhadzujte a tak ďalej, sú krátkozraké. Problémom je nielen to, že veci nadhodnocujeme alebo podhodnocujeme, ale najmä fakt, že nechápeme, ako s nimi nakladať.

Nemyslím, že existuje univerzálny návod, ako to vyriešiť. Možno stačí, keď budeme všetci trochu skeptickejší. Desí ma, že väčšina platforiem s informáciami, ktoré využívam a využívam ich rada, povzbudzujú k uniformite v myslení k tomu, čo máme mať radi. A pritom individualita je šik! Individualita je rešpekt k sebe samej! Čím viac som si to uvedomovala, tým viac som nachádzala cestu k veciam, ktoré ma tešia, ktoré mi prídu zaujímavé, a vďaka ktorým sú moje vzťahy lepšie a moja práca zaujímavejšia. Ospravedlňujem sa, že hovorím len v teoretickej rovine, ale vypisovať kroky, ako si vypestovať vkus ide proti pestovaniu vkusu! Preto všetci milujú napríklad stĺpik Diany Vreelandovej Why Don't You…?, je to v podstate pozvanie na to žiť a snívať s pocitom radosti a slobody nad rámec toho, čo sa vám zdalo byť možné a ako ste otočili ďalšiu stránku. Myslím, že aby ste si vypestovali dobrý vkus, musíte si jednoducho dovoliť fantazírovať.

Derek: David Marx je najlepší autor o pánskom oblečení mojej generácie. Problém väčšiny kníh o móde je, že často spadajú do jednej z dvoch skupín. 1. Knihy pre bežné publikum, ktoré sú ako zoznam informácií z Wikipédie a licencovaných halabala usporiadaných fotiek. 2. Nečitateľných akademických publikácií.

Marxova nová kniha Status & Culture je na pomedzí oboch. Je múdra, ale prístupná, zaujímavá bez toho, aby bola presladená. Status & Culture skúma ako naša honba za lepším sociálnym postavením formuje naše túžby a poháňa kultúrne zmeny. Marx čerpá zo sociológie, antropológie, psychológie, ekonomiky, filozofie, sémiotiky, kultúrnej teórie, mediálnych štúdií a neurovedy a udržuje čitateľovu pozornosť nečakanými odkazmi na pop kultúru. Kniha sa tiež zaoberá tým, prečo sa kultúra zdá zaseknutá a ako trendy, ktoré definujú éru, ustúpili pominuteľným módnym výstrelkom. Každý, kto sa zaujíma o vkus a celkovo kultúru, by si túto knihu mal prečítať.

David Marx, autor kníh Ametora a Status & Culture

Najprv treba pochopiť, že „dobrý vkus“ je to, čo si o vás myslia ostatní. Dnes už neexistuje jednotný autoritatívny štandard "dobrého vkusu", každá komunita má svoje vlastné uznávané štandardy a vkus je prostriedkom, podľa ktorého posudzujú "kto ste". Takže dobrý vkus si vyžaduje dve veci. 1. Predložiť identitu, ktorá je cenená v komunite vášho výberu. 2. Využívať svoj životný štýl na to jasne, kongruentne a autenticky komunikovať svoju identitu. Oboje je kľúčové.

Na základe vyššie uvedenej definície je poslanie každého jednoduché.

  1. Pochopte danú identitu, ktorú chcete vytvoriť.

  2. Zistite si význam všetkých možných volieb, obzvlášť tých, ktoré sa asociujú s určitými ľuďmi a skupinami.

  3. A nakoniec robte rozhodnutia, ktoré budú jasne vypovedať o identite, ktorú chcete dosiahnuť. Áno, je tu nekonečne veľa možností, ale čím viac toho budete vedieť, tým lepší váš vkus bude. A hlavne je veľmi ťažké byť originálny, pokiaľ neviete, čo všetko už bolo urobené.

Vo väčšine komunít je „dobrý vkus“ iba využívanie už existujúcich vzorcov a pravidiel. Mať skvelý vkus znamená vytvárať nové možnosti a kombinácie, ktoré neboli predtým považované za „prijateľné“, ale pritom ľudí tešia.

 

Prvý diel tejto série nájdete v minulom článku. Nezabudnite sledovať aj tretiu časť, ktorú vám počas prázdnin prinesieme a v ktorej sa s vami o svoj názor na vkus podelia ďalšie hviezdy v oblasti módy a estetiky. Stay tuned!

Páčil sa vám článok? Zdieľajte!

Petra Martínková & Filip Proučil

Petra Martínková & Filip Proučil

Autor článku

Petra je dlhoročná novinárka a tlačová hovorkyňa, ktorá prešla redakciou Ľudových aj Hospodárskych novín v Česku, neziskovkou aj korporátom. V Gentleman Store riadi obsah a snaží sa kultivovať pánsku reč. Filip je správca našich sociálnych sietí, obsahový marketér, certifikovaný stylista a lovec čerstvej inšpirácie. Jednoducho svieži vietor v marketingu.

Zaujíma vás viac? Chcete sa niečo spýtať?

Bohužiaľ tu zatiaľ nič nie je. Budeme však radi za každý komentár.